Nederland is natuurlijk een fietsland bij uitstek en het is nog steeds een van de populairste tijdsbestedingen. Veel mensen kiezen nog steeds voor een mountainbike, omdat je hier zowel mee de weg op kunt, maar ook het bos in. Overal in Nederland heb je ATB (All Terrain Bike) parcoursen en er komen er nog steeds bij. Bedenk eerst waar je de fiets voor gaat gebruiken. Ga jij je fiets recreatief gebruiken en dus slechts af en toe de bossen in? Ben je van plan het serieus aan te pakken en downhills in het buitenland te gaan maken? Ga jij door modder en regen, of ben je een mooi weer fietser? Allemaal zaken om rekening mee te houden voor je een mountainbike aanschaft. Wees dus eerlijk naar jezelf toe, zodat je het meeste plezier uit je fiets haalt en hem optimaal kunt gebruiken.
De versnellingen
Lange tijd hebben mountainbikes 3 tandwielen voor en 7, 8, 9, 10 of zelfs 11 achter gehad, waardoor je dus 33 (!!!) versnellingen had. Steeds meer fabrikanten komen daar echter van terug en hebben vaak 2, of soms 1, tandwiel voor. Door betere combinaties tussen de tandwielen te maken, heb je minder versnellingen nodig. Dit zorgt natuurlijk voor meer duidelijkheid en stopt het onnodig veel schakelen. Ook de keuze hiervan is persoonlijk, als je veel off road gaat, of de bergen in gaat, dan heb je behoefte aan een brede keuze.
De wielen
Algemeen kun je zeggen dat er 3 standaard maten zijn voor de velgen van mountainbikes. Waar er vroeger altijd 26” wielen op zo’n fiets zaten, zijn daar later de 27,5” en 29” bijgekomen. Hoe groter de velg, hoe makkelijker je over oneffenheden fietst. Daarnaast kun je met grotere wielen makkelijker je snelheid behouden als je eenmaal op vaart bent gekomen. Grotere wielen zijn echter wel minder wendbaar, dus voor gebruik op een parcours minder handig. Mensen die zowel graag een tocht op de weg maken, als de bossen of bergen in gaan, nemen vaak een 27,5” velg.
De banden
Mountainbikes beschikken over grote, grove, brede banden die makkelijk door het zand en modder gaan. Over het algemeen geldt, hoe breder de band, hoe makkelijker je off road fiets, maar hoe zwaarder het op de weg trappen is. Een diep profiel van de band als je over zand gaat fietsen is ook nodig, voor een goede grip. Er zijn zelfs banden met extra grove noppen voor goede grip op sneeuw en ijs. Dan is er ook nog de optie tussen een band met binnenband, of zonder. Laatstgenoemde gaat minder snel lek, maar is wel iets zwaarder en duurder dan een band met binnenband.
Het frame
Bij het frame zijn de maat en het materiaal waar die van gemaakt is het belangrijkste om rekening mee te houden bij de aanschaf van een ATB fiets. Bij het materiaal kun je kiezen uit aluminium, titanium en carbon, waarbij de laatste het lichtste en stijfste is. Als dit belangrijk is voor jouw toepassing van de fiets, dan kan dit belangrijk zijn. Als dat voor jou niet zoveel uitmaakt, dan kun je de carbon frames beter links laten liggen, want ze zijn een stuk prijziger. De afmeting van de fiets is echter veel belangrijker. Zorg dat je een fiets koopt die past bij jouw lengte, doe je dit niet, dan zul je onherroepelijk lichamelijke klachten krijgen. Informeer jezelf dus goed, er staan voldoende tabellen online om de voor jou juiste framemaat te kiezen.
De vering
Ook de vering is erg belangrijk, want een goede vering zorgt ervoor dat de klappen goed opgevangen worden, zodat je lichaam minder te verduren heeft. Er zijn fietsen met alleen voorvering (hardtail) en er zijn fietsen met vering voor en achter (full suspension). Een goede vering zorgt tevens voor een beter stuurgedrag en dus meer controle.
Naast bovenstaande onderdelen van een mountainbike zijn er nog tal van anderen, zoals de remmen, derailleur en crankset. Hier zit veel kwaliteitsverschil in en kan het fietsgedrag erg beïnvloeden. Als je als een semi prof elk weekend van een berg af wil denderen, dan kun je daar beter niet op bezuinigen. Wil je gewoon af en toe met de hond door het bos fietsen, dan hoef je natuurlijk niet voor het duurste van het duurste te gaan.